Avaluació de la formació en Radioteràpia: és adequada per al present? Informe sobre el taller de radioterapeutes d´ESTRO.

Avaluació de la formació en Radioteràpia: és adequada per al present? Informe sobre el taller de radioterapeutes d´ESTRO.

01.07.2024

Article original: Mikki Campbell, Aidan Lee, Philipp Scherer. Evaluation of RTT education – Is it fit for the present: A report on the ESTRO radiation therapist workshop.tipsRO. Junio2024;30(100246).

DOI: 10.1016/j.tipsro.2024.100246

Societat: Sociedad Europea de Radioterapia y Oncología@ESTRO_RT

Paraules clau: Terapeuta de radiació, educació i entrenament.

Abreviatures i acrònims utilitzats: RT (La radioteràpia), RTT (radioterapeutes), ESTRO (The European Society for Radiotherapy and Oncology).

Línia editorial del nombre

Technical Innovations & Patient Support in Radiation Oncology és una revista internacional d'accés obert que reuneix tecnologia i atenció al pacient al camp de l'oncologia radioteràpica. La revista inclou tots els temes d'importància per a radioterapeutes, infermeres i professionals de la salut afins, incloent-hi: Planificació del tractament i fluxos de treball, administració del tractament, verificació del tractament, atenció al pacient, atenció de suport, psicooncologia, educació, capacitació, defensa del pacient, va desenvolupar, gestió de polítiques, mesures de resultats informades pel pacient, gestió de riscos, gestió i control de qualitat de la radioteràpia, auditoria de radioteràpia, gestió del flux de treball de radioteràpia, personalització. La revista publica articles de recerca originals, informes de casos, articles d'avaluació de la salut i desenvolupament de la pràctica, articles de revisió, comunicacions breus, notes tècniques, sèries i informes de casos i correspondència.

Motius per a la selecció

M'ha semblat interessant aquest article, els avenços tecnològics dels darrers anys mostren un paper fonamental en l'èxit dels tractaments. Tot i això, darrere de la tecnologia avançada i el tractament innovador es troba una base rellevant: l'educació i capacitació dels tècnics al nostre país i RTT als països europeus. Som membres essencials de l'equip interprofessional de medicina radiològica, responsables dels tractaments, del suport compassiu als pacients, les famílies i els cuidadors. Garantint l'administració segura i efectiva de RT.
Els programes educatius de RT serveixen com a base per a futurs RTT, facilitant l'adquisició de coneixements, habilitats i competències essencials per a una pràctica clínica segura i eficaç.
Amb aquest article mostren el panorama educatiu en què Espanya no forma part.

Resum

ESTRO va convocar el taller centrat al pla d'estudis actual d'educació RTT i els estàndards d'avaluació comparativa.

Va convocar un grup divers de parts interessades, compost per educadors acadèmics, educadors clínics i professionals clínics, els rols principals informats dels quals es van distribuir uniformement, i diversos van indicar rols mixts. Els 21 participants, 17 col·laboradors i 4 professors, procedien de 18 països, inclosos 6 països no europeus, cosa que garanteix un ampli espectre de perspectives i experiències en l'educació a RT. La durada dels programes d'educació i capacitació de RT al país de cada representant va variar, oscil·lant entre 1 i 4 anys. La majoria dels programes es van estructurar com a títols de llicenciatura (3 a 4 anys) amb un pla destudis compartit entre les especialitats dimatges mèdiques i radioteràpia (programes de disciplines mixtes). Els programes RTT dedicats es van informar de manera estàndard a Nova Zelanda, Austràlia, Irlanda i Canadà).

El taller va tenir com a objectiu reunir RTT amb formació acadèmica o clínica de diverses regions geogràfiques per explorar l‟impacte dels estàndards d‟avaluació comparativa d‟ESTRO en els plans d‟estudi bàsics d‟educació RT existents, identificar bretxes en els marcs educatius i brindar recomanacions per a l'estandardització i la millora.

Temes explorats

Van examinar críticament la rellevància i l'aplicabilitat dels estàndards d'avaluació comparativa d'ESTRO als plans d'estudi bàsics actuals d'educació RT. Els participants van aprofitar els coneixements i les experiències col·lectives per avaluar l'alineació entre els estàndards d'avaluació comparativa i els resultats educatius, identificant àrees de congruència i divergència.
Els marcs educatius existents de RT, identificant fortaleses, debilitats i oportunitats de millora.
Identificació de bretxes de competència dins l'educació RT; Per delinear les competències essencials necessàries per a una pràctica clínica eficaç, considerant tant les competències tècniques com les habilitats interprofessionals. A través de debats basats en escenaris, els participants van identificar àrees que justificaven un èmfasi i una integració més grans en els plans d'estudi educatius.
Aprofitar les experiències dels educadors i professionals clínics: reconeixent el paper fonamental dels educadors i professionals clínics, el taller va explorar estratègies per tancar l'escletxa entre l'educació i la pràctica. Basant-se en les seves experiències de primera mà en entorns clínics, els participants van descriure els desafiaments i les oportunitats de traduir el coneixement teòric en habilitats pràctiques. En fomentar associacions de col·laboració entre institucions acadèmiques i entorns clínics, els participants van imaginar enfocaments innovadors per a l'aprenentatge experiencial, programes de tutoria i col·laboració interprofessional destinats a millorar la transició fluida de l'educació a la pràctica.
Els participants van discutir la rellevància i aplicabilitat de les 11 competències bàsiques (professionalisme, comunicació inter i intraprofessional, posicionament i immobilització, adquisició d'imatges i simulació virtual, planificació del tractament, verificació del tractament, tractament amb feix extern, garantia de qualitat, braquiteràpia, investigació, educació) detallades per als RTT d'entrada a la pràctica als mateixos països dels participants. Hi va haver un clar consens sobre la rellevància i l'aplicabilitat de totes les competències bàsiques, i els participants van remarcar la importància de les competències bàsiques que s'estenen més enllà de les responsabilitats tècniques de RTT, específicament els dominis de comunicació, educació i investigació intra i interprofessionals.

Van identificar consistentment que el lliurament de tractament i el professionalisme es complien adequadament, juntament amb competències tècniques addicionals que inclouen adquisició i simulació d'imatges.

S'explorà l'impacte de no complir adequadament les competències bàsiques. Els participants van coincidir que els programes educatius que no aborden eficaçment les competències bàsiques del pla d'estudis posen en perill la qualitat, la preparació segura i l'administració de la radioteràpia. A més, la incapacitat d'adquirir de manera integral totes les competències bàsiques impedeix que els RTT ampliïn les funcions i les responsabilitats, inclosa la progressió específica cap a funcions de pràctica avançada.

Els participants van identificar els factors que contribueixen a la variabilitat en l'assoliment de les competències bàsiques als programes d'educació i capacitació de RT representats al taller. El factor principal que va contribuir va ser la manca d'un pla d'estudis dedicat a RT dins dels programes de disciplines mixtes, ja que la major part del contingut se centra en imatges mèdiques. Els participants van informar que menys del 30% del pla d'estudis dins dels programes de disciplines mixtes estava dedicat a RT, cosa que resultava en la incapacitat de complir els estàndards d'avaluació comparativa d'ESTRO. Els participants van indicar que la verificació del tractament, així com els principis i les teories fonamentals (per exemple, radiobiologia) eren llacunes crítiques en aquests programes de disciplines mixtes. L'escassetat de professors de radioteràpia també es va esmentar sovint com una barrera. Per agreujar encara més aquests desafiaments, hi ha la taxa accelerada de canvi a l'entorn clínic. Els participants van analitzar la profunditat i l'amplitud més grans de coneixements i experiència que s'espera dels nous graduats en radioteràpia per poder brindar atenció utilitzant tecnologies i tècniques clíniques emergents i noves.

Els participants van creuar rols acadèmics i clínics, un tema emergent va ser la importància de tancar l'escletxa entre l'educació i la pràctica a través d'una associació acadèmica i clínica. Particularment en el context de programes de disciplines mixtes. Això genera desafiaments per als ocupadors, ja que se'ls exigeix ​​que proporcionin recursos per a un abast capacitació juntament amb les operacions clíniques i també planteja desafiaments per als nous graduats de RTT, ja que se'ls exigeix ​​que millorin les seves habilitats des d'una competència base subòptima amb força rapidesa per recolzar les operacions clíniques. A més, els programes educatius que no estan ben alineats amb la pràctica clínica generen expectatives poc realistes dels graduats, cosa que resulta en una menor satisfacció laboral i un risc de baixes taxes de retenció. A més d'aquests riscos, també es va destacar els beneficis que sorgeixen de la hipòtesi de la “fertilització creuada” que condueix a una millor comprensió i aplicació de la pràctica basada en evidència, així com a una revisió i alineació contínua del programa educatiu en relació amb els patrons de pràctica actuals i emergents. Una estreta associació acadèmico-clínica també facilita expectatives realistes entre els graduats a l'hora d'ingressar a la pràctica i dóna suport a una participació més efectiva dels estudiants durant les pràctiques. De manera similar, la cooperació en projectes de recerca, així com les col·laboracions amb la indústria, es van esmentar com a beneficis potencials per a les associacions acadèmiques i clíniques que influeixen en la pràctica futura.

Valoració Personal

Tots els articles que treballin en una millor educació i pràctiques per poder realitzar la nostra professió amb seguretat i qualitat considero que cal esmentar.
He d'expressar també la necessitat d'Espanya a canviar el pla formatiu i equiparar-se amb els plans educatius de la Unió Europea.

Punts forts: L'article té molts punts forts ja que avalua 11 competències bàsiques, localitzant bretxes i beneficis a cada competència.

Punts febles: No trobo cap punt feble a larticle ja que es va desenvolupar amb una idea clara. Per comentar alguna cosa expressar la meva pena que Espanya no pot entrar en aquest tipus de grups danàlisi ja que el nostre país disposa dun inadequat pla destudis.

María Teresa Pizarro Ariza
Txagorritxu - Hospital Universitario de Álava - TSRDT.

maitepiz28@gmail.com

Noticias Relacionadas

TC-perfusió i FFR-TC en la valoració de la malaltia coronària.
TC-perfusió i FFR-TC en la valoració de la malaltia coronària.
Recomanacions per netejar els transductors endocavitaris d'ultrasons entre pacients.
Recomanacions per netejar els transductors endocavitaris d'ultrasons entre pacients.
Allò que està en joc: pot millorar la interpretació de les imatges radiogràfiques un radiographer? Una revisió d'abast.
Allò que està en joc: pot millorar la interpretació de les imatges radiogràfiques un radiographer? Una revisió d'abast.
Donar males notícies a l'àrea de mama: Claus per a l'èxit.
Donar males notícies a l'àrea de mama: Claus per a l'èxit.