Estudi d'intervencions per promoure l'alfabetització de la salut en la realització de proves d'imatge diagnòstiques en pacients pediàtrics.

Estudi d'intervencions per promoure l'alfabetització de la salut en la realització de proves d'imatge diagnòstiques en pacients pediàtrics.

04.11.2022

Article original: Bray, L., Booth, L., Gray, V. et al. Interventions and methods to prepare, educate or familiarise children and young people for radiological procedures: a scoping review. Insights Imaging 13, 146 (2022).

DOI: 10.1186/s13244-022-01278-5

Sociedad: European Society of Radiology (ESR), @ESR_Journals

Paraules clau: Humanització, radiologia infantil, gamificació.

Abreviatures i acrònims utilitzats: Tomografia Computaritzada (TC), European Society of Radiology (ESR), Ressonància magnètica (RM).

Línia editorial de el nombre

Insights into Imaging és la revista oficial de la Societat Europea de Radiologia (ER), amb un alt factor d'impacte (5.964 l'any 2021), i s'especialitza en revisions crítiques, directrius i declaracions de polítiques, i es dedica a l'educació i estratègies en radiologia. Actualitza contínuament el coneixement científic i les millors pràctiques en radiologia a través de la publicació d'articles originals i revisions d'avantguarda, opinions juntament amb recomanacions i declaracions de les societats radiològiques líders a Europa.

Altres articles publicats aquest mes són “Application de deep learning reconstruction of ultra-low-dose abdominal CT in the diagnosis of renal calculi”, “Renal imaging at 5 T versus 3 T: a comparison study”, “Feasibility study of three- dimensional printing knee model usant l'ultra-low-dose CT scan per preoperative planning and simulated surgery“, o, “Integration of ultrasonography training do undergraduate medical education: catch up with professional needs”

Motius per a la selecció

Coneixem la dificultat de realitzar proves d'imatge a nens i com pot afectar la qualitat, l'ànim dels petits i familiars. A molts centres s'evita sedar durant la prova, amb el risc inherent. Tot i això, s'ha demostrat que la preparació i educació dels nens abans dels procediments clínics té una influència positiva en els resultats del procediment. Motiu principal d'aquest estudi, en què es fa una revisió d'intervencions no invasives per preparar, educar i familiaritzar els infants amb els procediments radiològics.

Es destaquen quines intervencions funcionen millor, malgrat la inconsistència dels mètodes aplicats per avaluar-ne l'exercici i que dificulta la comparació. A més, no només se centren en els nens, hi ha la necessitat d'intervencions formatives a pares per mitigar l'ansietat generada a la prova.

En examinar les troballes d'aquesta revisió, es pot concloure que l'ús d'intervencions informatives en radiologia, en el marc d'alfabetització en salut, és útil per mitigar ansietat, aconseguir col·laboració i reduir l'ús d'intervencions invasives (anestèsia i/o sedació) , sense influir en la qualitat de la imatge. 

Resum

Els nens també se sotmeten a proves d'imatge com ara radiografies simples, ultrasò, ressonància magnètica (RM) i tomografia computaritzada (TC), sent normalment la radiologia simple la primera presa de contacte amb un entorn mèdic. Molts daquests procediments radiològics es duen a terme en departaments dadults en lloc de serveis pediàtrics.

És important empatitzar amb els nens i familiars, ja que és habitual que acudeixin amb por, ansiosos o preocupats, afectant tant la relació sanitari-pacient com la qualitat de la prova, per exemple, a causa del moviment causat per un temor injustificat a la pròpia prova.

Previ als estudis es realitzen intervencions per preparar, educar i familiaritzar els pacients abans dels procediments, que es poden englobar en la denominada alfabetització en salut, que permet als usuaris adquirir coneixements i aplicar-los a la seva salut, incloent-hi atenció mèdica, vida saludable o preparació per a proves diagnòstiques. Aquestes intervencions s'han documentat en procediments com ara cirurgia o extracció de sang, encara que no hi ha revisions bibliogràfiques per a procediments diagnòstics d'imatge.

L'objectiu d'aquesta revisió d'abast va ser examinar l'evidència d'intervencions i els mètodes no invasius per preparar, educar, familiaritzar nens i joves amb procediments radiològics dins d'un entorn mèdic mèdic. Els objectius van ser: descriure quins mètodes s'estan fent servir, com s'estan fent servir i avaluant, amb quins procediments radiològics i grups de nens s'estan fent servir aquestes intervencions i l'impacte percebut d'aquests mètodes.

Es realitza recerca d'articles a les principals bases de dades bibliogràfiques complint els criteris d'inclusió següents: edat entre 5 i 16 anys, que el procediment radiològic fos planificat i en què s'explicarà qualsevol intervenció dissenyada per preparar, familiaritzar o educar directament els nens, o als seus pares, abans del procediment radiològic. Finalment, s'analitzen 36 articles, després de neteja dels articles que no compleixen criteris d'inclusió i es fa una síntesi narrativa per exposar les troballes.

Les intervencions no invasives més usuals inclouen accés previ al procediment a realitzar (per conèixer el personal o veure un nen a qui fan una ressonància magnètica), gamificació i informació detallada.

Entre les tecnològiques més esmentades hi ha l'ús de jocs al mòbil, vídeos interactius, animacions i l'ús de realitat virtual. També es van fer servir escenaris de simulació, bé joguines a escala o de mida real.

S'incideix en l'aspecte educatiu, amb l'ús de vídeos, llibres sobre radiologia per pintar, fotos o fulletons explicatius, llibres de contes o subministrament d'informació individualitzada.

Les intervencions no invasives van comptar amb la participació, per a la creació i l'explicació, d'especialistes en jocs, pediatres, terapeuta ocupacional pediàtric, pares, treballadors socials i personal del departament de radiologia.

Els resultats obtinguts es poden dividir en quatre àrees:

  1. La qualitat de lestudi (qualitat d'imatge i finalització reeixida del procediment).
  2. Impacte sobre els pacients (ansietat infantil, angoixa, altres estudis inclosos, cooperació, conductes de cerca d'informació del nen, necessitat de la presència dels pares, estrès, coneixement, relaxació, comportament desafiador, confiança per romandre immòbil i compliment).
  3. Resultats centrats en els pares (satisfacció, puntuació de dificultat del procés, ansietat dels pares i satisfacció dels pares).
  4. Els resultats es van centrar en el temps del procediment, els costos i la necessitat de suport addicional al procediment.

L'evidència mostra que la introducció d'intervencions addicionals de preparació, educació o familiarització té un impacte positiu informat als nivells d'ansietat i angoixa dels infants i augmenta la quantitat de procediments radiològics, en particular RM, que es completen sense sedació ni anestèsia.

Els nens van valorar molt positivament els diferents mètodes emprats, aconseguint imatges de bona qualitat i aconseguint major taxa d'estudis amb èxits finalitzats, fins i tot reducció del temps necessari per a l'adquisició de les imatges diagnòstiques i una reducció estadísticament significativa de l'ús de sedació i/ o anestèsia. D'altra banda, els pares van mostrar reducció de l'ansietat en comprovar com els fills accedien al material formatiu.

Al costat negatiu, hi ha que els nens amb alt nivell inicial d'ansietat, no van millorar amb les intervencions previstes.

Finalment, hi ha la necessitat que les mesures i els resultats siguin coherents a tots els estudis d'avaluació i que els nens ajudin a donar forma al desenvolupament de resultats bàsics per als estudis d'intervenció.

Punts forts i febles de l'article

L'evidència suggereix que les intervencions per preparar, educar o familiaritzar els infants i els joves abans dels seus procediments radiològics tenen valor per millorar el coneixement dels nens, augmentar l'oportunitat d'obtenir exploracions de bona qualitat, reduir l'ansietat dels nens i reduir la necessitat de sedació i anestèsia general.

L'estudi reconeix una sèrie de limitacions

  1. A causa de la variabilitat en els resultats, les mesures i els dissenys de recerca, no es pot concloure sobre l'efectivitat general de les intervencions.
  2. Molts dels estudis que informen d'una reducció, estadísticament significativa, de l'ús de sedació i/o anestèsia tenen petites mides de mostra.
  3. La majoria dels estudis incideixen en l'ús d'aquests mètodes en RM. Caldria estudiar-ne la incidència en més modalitats.
  4. Deficiència d'informació, en primera persona, per part dels nens. Buscar maneres que puguin donar una informació sobre els mètodes i procediments des del punt de vista.

Valoració Personal

Interessant article on s'avaluen els diferents mètodes usats per educar els infants abans de les proves d'imatge, de manera que se'n disminueixi la por a la realització i se n'aconsegueixi la col·laboració per a l'èxit, sense comprometre'n la qualitat diagnòstica.

Les conclusions de l'article són un punt de partida important per defensar la realització d'intervencions que permetin una educació dels infants i pares davant la realització de proves d'imatge. Tot i que no hi ha prou consistència dins de l'evidència per recomanar la implementació d'aquests mètodes, crec que se n'ha d'impulsar l'ús a nivell més local, com a manera d'apropar la nostra feina als usuaris.

A més, tots podem crear micro intervencions al nostre entorn local per ajudar a comprendre la nostra feina, aconseguir col·laboració i evitar l'ansietat que generen les proves per enfrontar-se a entorns desconeguts.

Carlos A. Ruíz Núñez
Hospital de Alta Resolución de Loja, Servicio Andaluz de Salud. TSIDMN.

carlos.antonio.ruiz.sspa@juntadeandalucia.es @makakafus

Noticias Relacionadas

Remodelació del cor dret i resultats en pacients amb insuficiència tricúspide.
Remodelació del cor dret i resultats en pacients amb insuficiència tricúspide.
Quists esplènics: pistes en el diagnòstic diferencial ecogràfic i un nou paper de l'artefacte de centelleig.
Quists esplènics: pistes en el diagnòstic diferencial ecogràfic i un nou paper de l'artefacte de centelleig.
Reducció de dosis en pacients oncològics pediàtrics a Total-Body [18F] FDG PET/CT tardana.
Reducció de dosis en pacients oncològics pediàtrics a Total-Body [18F] FDG PET/CT tardana.
TC-perfusió i FFR-TC en la valoració de la malaltia coronària.
TC-perfusió i FFR-TC en la valoració de la malaltia coronària.