2026 - Optimizació de la pràctica en Ressonància Magnètica.
La Ressonància Magnètica (RM) és una de les tècniques de diagnòstic per imatge més avançades i en constant evolució en l’àmbit de la medicina. La seva capacitat per oferir imatges d’alta resolució i contrast tissular sense l’ús de radiació ionitzant la converteix en una eina indispensable en el diagnòstic, seguiment i planificació terapèutica de nombroses patologies.
En un context sanitari cada vegada més exigent i tecnològicament complex, el rol del tècnic en imatge mèdica pren una importància creixent. L’actualització de coneixements i competències és fonamental per garantir la qualitat assistencial, la seguretat del pacient i l’eficiència del treball en equip multidisciplinari.
L'objectiu principal és capacitar els tècnics en imatge per al diagnòstic en la gestió avançada d'equips de ressonància magnètica (RM), incloent-hi aspectes tècnics, protocols clínics i seguretat del pacient.
Competències
Tècniques que permetin treballar amb autonomia i criteris d’idoneïtat i seguretat
El coneixement de noves aplicacions i sistemes aplicades a la RM
Habilitats en realitzar reconstruccions retrospectives d’imatge mèdica digital (DICOM).
Actituds que permetin al professional adaptar-se a la nova situació sobrevinguda amb intel·ligència artificial.
Objectius generals i específics
Millorar la qualitat tècnica dels estudis de RM, aplicant criteris d’idoneïtat i bones pràctiques per assegurar una pràctica homogènia i efectiva.
Objectius específics
Identificar i aplicar criteris d’idoneïtat en la realització d’estudis de RM
Introduir un sistema de lectura sistemàtica per avaluar la qualitat tècnica de les imatges.
Detectar i corregir errors freqüents en l’adquisició d’imatges de RM
Millorar la comunicació i el treball en equip entre tècnics i radiòlegs per optimitzar el flux de treball.
Proporcionar eines pràctiques per a la presa de decisions en situacions clíniques habituals.
Continguts
Física.
Paràmetres.
Protocols.
Seguretat.
Taller processat.
Artefactes.
Comercial.
Soft Skills.
Metodologia
Aprenentatge basat en casos pràctics: Utilitza casos clínics reals o simulats perquè els alumnes puguin aplicar els coneixements teòrics en situacions concretes. Això ajuda a entendre millor la importància de cada aspecte de la ressonància en el diagnòstic.
Formació teòrica combinada amb pràctica: Alterna sessions de teoria amb simuladors en equips de ressonància magnètica, per consolidar els coneixements.
Aprenentatge col·laboratiu: Fomenta el treball en grup perquè els tècnics puguin compartir experiències, resoldre dubtes i aprendre dels seus companys.
Utilització de recursos multimèdia: Inclou vídeos, tutorials, simuladors i materials interactius per fer el curs més dinàmic i accessible.
Avaluacions continuades: Du a terme proves o exercicis a mesura que avança el curs per valorar el progrés i identificar àrees que necessiten reforç.
Formació en seguretat i protocols: Dedica una part important a la seguretat en l'ús de la ressonància, protocols de preparació del pacient i gestió d'emergències.
Realimentació i acompanyament: Ofereix retroalimentació constant i suport personalitzat per ajudar els alumnes a millorar i consolidar els coneixements.
Activitats
Avaluació de nivell inicial, taller de processament de la imatge digital amb repositori digital anonimitzat, simulador de RM, taller i concurs de lectura de la imatge, debat interactiu entre els professionals i experts i taller motivacional.
Avaluació
L’avaluació del curs constarà de dues parts:
Enquesta de satisfacció: Aquesta enquesta es realitzarà al final del curs per recollir els suggeriments dels participants sobre el contingut, la metodologia i la qualitat del professorat. L’objectiu és conèixer el grau de satisfacció general amb el curs i identificar possibles àrees de millora per a futures edicions.
Prova objectiva de resposta única: En aquesta prova, els alumnes hauran d’aplicar les eines i criteris apresos al llarg del curs per respondre correctament als conceptes que afecten en la qualitat de la imatge o canvis en els procediments de comunicació entre tècnics i radiòlegs.
Dirigit a:
Tècnics Superiors en Imatge per al Diagnòstic.
Lloc:
Hospital Duran i Reynals
Avinguda de la Granvia de l’Hospitalet, 199, 08908 L'Hospitalet de Llobregat, Barcelona
Programa:
Cronograma
26 de setembre del 2026. Classe presencial 8:00-14:00. Professorat: Jordi Font.
08:00 - 08:30 h Benvinguda.
08:30 - 09:00 h Introducció RM.
09:00 - 10:00 h Components d’un equip de RM.
10:00 - 10:30 h Descans.
10:30 - 11:00 h Propietats magnètiques de la matèria.
11:00 - 12:00 h Conceptes físics de la RM.
12:00 - 13:00 h Potenciació d’imatges per RM.
13:00 - 14:00 h Seqüències clàssiques.
3 d’octubre del 2026. Classe presencial 8:00-14:00. Professorat: Jordi Font.
08:00 - 09:00 h Selecció de pla.
09:00 - 10:00 h Reconstrucció de la imatge.
10:00 - 10:30 h Descans.
10:30 - 11:30 h Espai K.
11:30 - 14:00 h Criteris de qualitat de la imatge.
Període del 05-16 d’octubre del 2026. Classe asíncrona. Professorat: Jordi Font i Juan Ramón Sabater.
Dinàmica d’una exploració.
Contrast en RM.
Seguretat en RM.
Embaràs i lactància en RM.
Antenes de RM.
Activitats amb casos clínics.
17 d’octubre del 2026. Classe presencial 8:00-13:00. Professorat: Xavier Expósito.
08:00 - 10:00 h Artefactes en RM.
10:00 - 10:30 h Descans.
10:30 - 11:00 h Artefactes en RM.
11:00 - 12:00 h Alt camp Vs. baix camp.
12:00 - 13:00 h Angiografia en RM.
24 d’octubre del 2026. Classe presencial. 8:00-13:00. Professorat: Xavier Expósito, Sheng Jiang Ye.
08:00 - 10:00 h Criteris de qualitat d’imatge en RM solució de casos clínics.
10:00 - 10:30 h Descans.
10:30 - 12:00 h Artefactes en RM solució de casos clínics.
12:00 - 13:00 h Possibles complicacions dels pacients durant la RM.
31 d’octubre del 2026. Classe en línia 8:00-14:00. Professorat: Xavier Expósito, Juan Ramón Sabater, Nacho Martínez.
08:00 - 10:00 h DWI i DTI.
10:00 - 10:30 h Descans.
10:30 - 11:30 h Estudis dinàmics amb contrast.
11:30 - 12:00 h Espectroscòpia per RM.
12:00 - 13:00 h Estudis funcionals.
13:00 - 14:00 h Radiòmica.
7 de novembre del 2026. Classe presencial 8:00-13:00. Professorat: Xavier Expósito, Joan Ramon Sabater.
08:00 - 10:00 h Mòdul neuro.
10:00 - 10:30 h Descans.
10:30 - 12:00 h Mòdul body.
12:00 - 13:00 h Activitats amb casos clínics.
14 de novembre del 2026. Classe presencial 8:00-13:00. Professorat: Xavier Expósito, Juan Ramón Sabater.
08:00 - 10:00 h Mòdul pelvis.
10:00 - 10:30 h Descans.
10:30 - 11:30 h Mòdul EE.SS.
11:30 - 12:30 h Mòdul EE.II.
12:30 - 13:30 h Activitats amb casos clínics.
19 de novembre del 2026. Taller postprocessat de la imatge 15:30-20:30. Professorat: Antoni Sánchez. Laboratori d’imatges. FP Hospital del mar.
15:30 - 17:30 h Postprocessat d'imatges.
17:30 - 18:30 h Descans.
18:30 - 20:30 h Postprocessat d'imatges.
21 de novembre del 2026. Classe en línia en streaming. Pregunta a un tècnic expert (9:00-12:00)
09:00 - 10:00 h Pregunta a un tècnic expert.
28 de novembre del 2026. Classe presencial. Professorat: Sergi Fuxa, Manuel Herrerias, David Llopis i Jordi Font.
08:00 - 09:00 h Veterinària RM.
09:00 - 10:00 h Pediatria RM.
10:00 - 10:30 h Descans.
10:30 - 11:30 h Intraoperatòria RM.
11:30 - 14:00 h Dinàmica de grup.


