Avaluació de l'experiència dels estudiants de radiologia treballant en les pràctiques hospitalàries durant la pandèmia.

08.05.2021

Article original: N. Cushen-Brewster, R.M. Strudwick, C. Doolan, P. Driscoll–Evans. An evaluation of the experiences of radiography students working on the temporary HCPC register during the COVID-19 pandemic, Radiography, 2021,ISSN 1078-8174.

DOI: 10.1016/j.radi.2021.03.003

Societat: European Federation of Radiographers Society (EFRS).

Paraules clau: COVID-19, educació, estudiants de radiologia, pandèmia, pràctiques.

Abreviatures i acrònims utilitzats: Health and Care Professions Council (HCPC)

 

Línia editorial de el nombre

Radiography és la revista oficial de la Federació Europea de Radiographers. És una revista internacional, de contingut d'imatge mèdica amb vocació de difusió internacional. En aquest suplement del mes de Març hi ha una gran aposta per temes filosòfics i d'aplicabilitat de la pràctica post pandèmica en el diagnòstic per la imatge i de control de qualitat i innovacions en el processat de la imatge mèdica.

 

Motius per a la selecció

És interessant descobrir a través de la lectura d'articles de revistes europees com (a diferència d'Espanya) els diferents sistemes de salut de el continent s'han adaptat per seguir oferint passanties de qualitat als estudiants en pràctiques amb totes les mesures de seguretat, avalats per un protocol seriós i ben dissenyat. La realitat al nostre país ha estat que directament la majoria s'han quedat sense poder realitzar aquest període formatiu. Potser alguns responsables haurien de prendre nota d'articles com el present.

El procés de pràctiques és fonamental per als estudiants perquè posen en joc les competències teòriques adquirides (el saber fer) i posen de manifest les transversals (no tan toves). Sol ser una via de reclutament molt efectiva per als nostres aspirants. Tancat o posposat aquest pas, queda molt compromesa la formació final dels professionals que ja part en desavantatge en comparació amb la titulació mitjana europea, que és universitària de 4 anys.

 

Resum

La pandèmia Covid-19 ha canviat la perspectiva mundial i ha causat un gran impacte sense precedents en els habitants del Regne Unit, especialment en l'ensenyament i entrenament dels professionals sanitaris. Les universitats i els col·laboradors de pràctiques de sistema sanitari van implementar un protocol d'emergència per adaptar-se a l'excepcionalitat. L'objectiu és precisament analitzar les experiències de el curs acadèmic en els estudiants d'imatge i teràpia als quals es va aplicar el protocol durant la pandèmia.

Aquest tipus d'estudis estan destinats a aprofundir en temes d'actualitat i en aquest cas en una població de 17 participants de la mateixa entitat que comprèn 9 estudiants, 6 tutors de pràctiques i 2 professors. La metodologia d'obtenció de dades ha estat mitjançant entrevistes semiestructurades a través de plataforma virtual. M'ha semblat molt interessant l'elaboració de l'diagrama de flux per al procés de reclutament dels participants, és un signe de qualitat de l'mètode emprat.

En els resultats destaquen tres temes: professionalitat, beneficis i reptes de realitzar pràctiques intra-pandèmia i impacte emocional. Els estudiants van descriure la manera a través de la qual van adquirir seguretat i competències durant la seva passantia i de la manera en què es pot incorporar aquesta vivència educacional a una realitat similar ja professional. Tot i disposar d'un suport adequat, els estudiants van relatar una sensació de pèrdua de continguts per l'excepcionalitat, a la fi de la seva graduació. Es focalitzen tres grans aspectes en la formació dels professionals: resiliència, autonomia i disponibilitat per a la pràctica.

Els resultats indiquen la manera en què totes les parts implicades s'han vist impulsades a transformar la seva pràctica habitual per adaptar-se als imperatius derivats de la pandèmia. Destaca la importància de tenir adequats mecanismes de suport i, assumir aquest repte, els ha ajudat a incorporar de manera precoç molts aprenentatges.

La ràpida transició d'estudiant a professional s'ha vist accelerada per l'impacte de la pandèmia, aspecte que ha tingut un important repercussió, especialment emocional. L'ansietat habitual s'ha vist compensada pel fet de veure ràpidament competents en la seva àrea de col·laboració. Molts dels estudiants han relatat amb impotència la dificultat afegida que ha implicat enfrontar-se a una situació tan excepcional. D'altra banda, la satisfacció de poder ser útils a la societat en aquests moments ha estat l'element més curatiu a nivell emocional. El suport i la col·laboració amb el personal que han estat els seus tutors i companys a el mateix temps es relata com una de les experiències més gratificants de el procés dels estudiants d'últim any.

 

Valoració Personal

Interessant visió de l'impacte dels estudiants en període de pràctiques en l'evolució dels aprenentatges i l'apoderament de les seves habilitats provocat per una situació excepcional com la pandèmia. El factor remuneració també és un aspecte de pes en la percepció de la satisfacció dels estudiants en aquest període. Suposo que en concepte de plus de perillositat. D'altra banda, personalment no veig en un article d'aquestes característiques que hagin de parafrasejar les cites dels enquestats de manera tan recurrent. Amb una o dues frases a tall d'exemple n'hi hauria hagut prou. Són múltiples les publicacions de l'impacte emocional de la pandèmia en els professionals sanitaris i poques les de l'impacte sobre els estudiants, en aquest cas a baixa escala de població. Les seqüeles es veuran probablement en la incorporació a el lloc de treball en breu i els dèficits formatius derivats de l'excés de formació en línia són encara una incògnita interessant per monitoritzar.

 

David Llopis González
Coordinador Ensayos Clínicos. IDI Bellvitge. Barcelona.

davidllopisgonzalez@gmail.com @sonographer4

Noticias Relacionadas

CTsim: Canvi en la pràctica docent en radiografia amb simulació.
CTsim: Canvi en la pràctica docent en radiografia amb simulació.
Valor diagnòstic de PET-amiloide i PET-Tau: una comparació cara a cara.
Valor diagnòstic de PET-amiloide i PET-Tau: una comparació cara a cara.
Posicionament de la EFRS sobre auditoria clínica.
Posicionament de la EFRS sobre auditoria clínica.
Grans reptes per a la física mèdica en oncologia radioteràpica.
Grans reptes per a la física mèdica en oncologia radioteràpica.