CTsim: Canvi en la pràctica docent en radiografia amb simulació.

CTsim: Canvi en la pràctica docent en radiografia amb simulació.

30.06.2021

Artículo original:  J. Stowe , C. O´Halloran , G. Photopoulos , AD Lia , M. Quinn , F. Tschan et al. CTSim: Cambiando la práctica docente en radiografía con simulación. Radiografía. 2021; 27: 490 - 498.

DOI:  10.1016/j.radi.2020.10.017

Sociedad:  SoR  @SCoRMembers

Paraules clau:  Tomografia Computeritzada, Simulació, Educació, radiografia.

Abreviaturas y acrònims utilitzats:  TC (Tomografia computada), CTsim (simulador de CT), VLE (Entorn d'Aprenentatge Virtual).

Linia editorial de el nombre

Radiography és la revista de la Society and College of Radiographers i l'European Federation of Radiographers Societies que es una publicación trimestral sobre temas relacionados entre sí que implica la parte técnica de la especialidad de radiología en la mayoría de las modalidades. En el presente volumen número 27, a continuación, se destaca una amplia presencia de artículos relacionados con el COVID19.

 

Motius per a la selecció

La simulació en l'entorn sanitari està en auge, les possibilitats que ofereix aquesta tècnica són molt avantatjoses, al meu entendre, dins l'entorn educatiu que avui dia tenim a Espanya. Si bé en aquest article no es fa referència al nostre país, crec que és interessant avaluar que pot oferir la simulació de proves de radiologia, en aquest cas TC, per a l'aprenentatge dins el mòdul formatiu de tècnic superior en imatge per al diagnòstic o potser dins d'un programa de formació continuada en TC en els departaments de diagnòstic per imatge.

 

Resum

La simulació ofereix als estudiants de radiologia la possibilitat d'experimentar amb la TC previ a l'inici de cicle de pràctiques hospitalàries, si bé aquesta no és un pràctica estesa al nostre país sí que ho és en algunes escoles de nord d'Europa com la University College Dublin. L'objectiu d'aquest treball va ser provar si un simulador (CTsim) recentment desenvolupat pot ser eficaç en l'ensenyament i l'aprenentatge de la modalitat de TC.

L'ús de la simulació com a eina per educar i capacitar no és un concepte nou. Els primers a adoptar la simulació com a eina d'ensenyament en el camp mèdic es registren en el camp de la reanimació a principis de la dècada de el 60 i Anestèsia des de llavors fins a la dècada de 1980.

Els autors destaquen que una de les qüestions importants és "activar" a l'estudiant, possiblement a través d'un entorn d'aprenentatge experiencial. De fet, poder accedir a aquest entorn simulat permetrà l'alumne augmentar la seva comprensió i confiança. A el poder treballar en un entorn lliure de riscos permet investigar els efectes que produeixen el canvi de paràmetres d'adquisició i en la imatge. El simulador també ofereix una manera de guiat en el qual l'alumne té a disposició una ajuda didàctica que el guia a través d'una sèrie de passos com a part d'un experiment per investigar punts claus de l'aprenentatge. A més, és possible incorporar un component d'autoavaluació en les ajudes didàctiques perquè els estudiants puguin autodeterminar si han assimilat els punts clau de l'aprenentatge.

El simulador consta d'una interfície gràfica d'usuari que permet a l'estudiant explorar els efectes dels diferents paràmetres d'escaneig en un entorn segur simulat i sense risc per al pacient el que comporta un gran avantatge pel que fa a la seguretat del pacient. Va ser provat en dues fases per dos grups, en la primera fase un grup va experimentar una intervenció d'aprenentatge basada en simulació i l'altre no. Posteriorment, en la segona fase es van provar els canvis quan es va introduir la mateixa intervenció com a part d'un mòdul de capacitació de TC.

La primera fase va incloure el desenvolupament d'un qüestionari d'opció múltiple per examinar la comprensió dels estudiants pel que fa a temes de qualitat i dosi a efectes de paràmetres d'exploració i reconstrucció d'imatge. Es va dissenyar una tasca d'intervenció en mode guiat per promoure la comprensió dels temes abans esmentats utilitzant l'eina de simulació basada en consultes per desencadenar canvis d'imatge amb paràmetres i analitzar els resultats utilitzant un mètode qualitatiu test-retest. La segona fase va implicar la incorporació de el mateix model que en la fase 1 però en un entorn d'aprenentatge virtual (VLE) a la fi d'un mòdul preexistent de TC.

 

Els Resultats

Els resultats de la prova de validesa inicial / pilot dels components prova-intervenció-reprova realitzada amb acadèmics de diferents nivells d'experiència en TC a l'inici de la primera fase van verificar la qualitat de les tasques i del qüestionari d'opció múltiple. També, van demostrar l'abast potencial de millora per a personal amb menys experiència, mentre que manté un alt rendiment constant a nivell d'expert.

També es va demostrar l'efectivitat de la intervenció de simulació en termes de rendiment acadèmic. El disseny i la riquesa de les dades contingudes en l'eina permeten l'expansió més enllà dels temes clau i, de fet, permeten aprofundir en tipus de resolució individuals i efectes paramètrics. El disseny basat en la web permet que s'integri fàcilment en els VLE moderns, el que permet als estudiants accedir a ell no només en el seu propi temps, sinó també quan volen revisar un tema en concret estan experimentat en pràctiques hospitalàries, per exemple.

 

Conclusió

L'estudi ha demostrat una evidència clara de l'efectivitat d'una intervenció estructurada recolzada en la simulació. L'ús del simulador CTSim va tenir un efecte demostrable en l'aprenentatge dels estudiants quan es va usar com un component d'aprenentatge actiu en l'ensenyament de TC.

Els autors també destaquen que es va utilitzar el codi central de l'simulador per desenvolupar aquesta mateixa eina per a altres modalitats com la radiologia digital i la ressonància magnètica com a recurs d'aprenentatge actiu.

 

Valoració Personal

A títol personal m'agradaria destacar que aquest projecte amb simulació s'hauria d'incorporar als mòduls d'ensenyament de TC ja existents per impulse un aprenentatge i una comprensión más profunda a través de l'aprenentatge actiu. També crec que un soporte amb aquests tipus d'eines pot ser de molta ajuda per als estudiants abans d'entrar a l'entorn de pràctiques ja que proporcionaria coneixements bàsics sobre TC el que addedaria la seguretat i la confiança.

 

Hospital Nicolás Vega De Andrea
de Palamós. TSID

nvega@ssibe.cat   @Nicoradioblogrx

Noticias Relacionadas

Moviment longitudinal i rigidesa dels nervis de l'extremitat inferior mesurats amb ecografia i elastografia en població asimptomàtica i simptomàtica: Revisió sistemàtica i metaanàlisi.
Moviment longitudinal i rigidesa dels nervis de l'extremitat inferior mesurats amb ecografia i elastografia en població asimptomàtica i simptomàtica: Revisió sistemàtica i metaanàlisi.
Paper de la radiologia a l'avaluació d'esquelets de jaciments arqueològics.
Paper de la radiologia a l'avaluació d'esquelets de jaciments arqueològics.
Establiment de nivells de dosi de referència locals per a les exploracions de radiografia de tòrax i abdomen a la regió de l'Algarve, Portugal.
Establiment de nivells de dosi de referència locals per a les exploracions de radiografia de tòrax i abdomen a la regió de l'Algarve, Portugal.
Aspectes controvertits de les imatges a l'abús infantil: segona taula rodona del grup de treball sobre abús infantil de la Societat Europea de Radiologia Pediàtrica.
Aspectes controvertits de les imatges a l'abús infantil: segona taula rodona del grup de treball sobre abús infantil de la Societat Europea de Radiologia Pediàtrica.