CTsim: Canvi en la pràctica docent en radiografia amb simulació.

CTsim: Canvi en la pràctica docent en radiografia amb simulació.

30.06.2021

Article original: J. Stowe , C. O´Halloran , G. Photopoulos , A.D. Lia , M. Quinn , F. Tschan et al. CTSim: Changing teaching practice in radiography with simulation. Radiography. 2021; 27: 490 - 498.

DOI: 10.1016/j.radi.2020.10.017

Sociedad: SoR @SCoRMembers

Paraules clau: Tomografia Computeritzada, Simulació, Educació, radiografia.

Abreviatures i acrònims utilitzats: TC (Tomografia computada), CTsim (CT simulator), VLE (Entorn d'Aprenentatge Virtual).

Línia editorial de el nombre

Radiography és la revista de la Society and College of Radiographers i l'European Federation of Radiographers Societies que es publica trimestralment sobre temes relacionats amb tot allò que implica la part tècnica de l'especialitat de radiologia i en la majoria de modalitats. En el present volum número 27 segueix destacant una àmplia presència d'articles relacionats amb el COVID19.

 

Motius per a la selecció

La simulació en l'entorn sanitari està en auge, les possibilitats que ofereix aquesta tècnica són molt avantatjoses, al meu entendre, dins l'entorn educatiu que avui dia tenim a Espanya. Si bé en aquest article no es fa referència al nostre país, crec que és interessant avaluar que pot oferir la simulació de proves de radiologia, en aquest cas TC, per a l'aprenentatge dins el mòdul formatiu de tècnic superior en imatge per al diagnòstic o potser dins d'un programa de formació continuada en TC en els departaments de diagnòstic per imatge.

 

Resum

La simulació ofereix als estudiants de radiologia la possibilitat d'experimentar amb la TC previ a l'inici de cicle de pràctiques hospitalàries, si bé aquesta no és un pràctica estesa al nostre país sí que ho és en algunes escoles de nord d'Europa com la University College Dublin. L'objectiu d'aquest treball va ser provar si un simulador (CTsim) recentment desenvolupat pot ser eficaç en l'ensenyament i l'aprenentatge de la modalitat de TC.

L'ús de la simulació com a eina per educar i capacitar no és un concepte nou. Els primers a adoptar la simulació com a eina d'ensenyament en el camp mèdic es registren en el camp de la reanimació a principis de la dècada de el 60 i Anestèsia des de llavors fins a la dècada de 1980.

Els autors destaquen que una de les qüestions importants és "activar" a l'estudiant, possiblement a través d'un entorn d'aprenentatge experiencial. De fet, poder accedir a aquest entorn simulat permetrà l'alumne augmentar la seva comprensió i confiança. A el poder treballar en un entorn lliure de riscos permet investigar els efectes que produeixen el canvi de paràmetres d'adquisició i en la imatge. El simulador també ofereix una manera de guiat en el qual l'alumne té a disposició una ajuda didàctica que el guia a través d'una sèrie de passos com a part d'un experiment per investigar punts claus de l'aprenentatge. A més, és possible incorporar un component d'autoavaluació en les ajudes didàctiques perquè els estudiants puguin autodeterminar si han assimilat els punts clau de l'aprenentatge.

El simulador consta d'una interfície gràfica d'usuari que permet a l'estudiant explorar els efectes dels diferents paràmetres d'escaneig en un entorn segur simulat i sense risc per al pacient el que comporta un gran avantatge pel que fa a la seguretat del pacient. Va ser provat en dues fases per dos grups, en la primera fase un grup va experimentar una intervenció d'aprenentatge basada en simulació i l'altre no. Posteriorment, en la segona fase es van provar els canvis quan es va introduir la mateixa intervenció com a part d'un mòdul de capacitació de TC.

La primera fase va incloure el desenvolupament d'un qüestionari d'opció múltiple per examinar la comprensió dels estudiants pel que fa a temes de qualitat i dosi a efectes de paràmetres d'exploració i reconstrucció d'imatge. Es va dissenyar una tasca d'intervenció en mode guiat per promoure la comprensió dels temes abans esmentats utilitzant l'eina de simulació basada en consultes per desencadenar canvis d'imatge amb paràmetres i analitzar els resultats utilitzant un mètode qualitatiu test-retest. La segona fase va implicar la incorporació de el mateix model que en la fase 1 però en un entorn d'aprenentatge virtual (VLE) a la fi d'un mòdul preexistent de TC.

 

Els Resultats

Els resultats de la prova de validesa inicial / pilot dels components prova-intervenció-reprova realitzada amb acadèmics de diferents nivells d'experiència en TC a l'inici de la primera fase van verificar la qualitat de les tasques i del qüestionari d'opció múltiple. També, van demostrar l'abast potencial de millora per a personal amb menys experiència, mentre que manté un alt rendiment constant a nivell d'expert.

També es va demostrar l'efectivitat de la intervenció de simulació en termes de rendiment acadèmic. El disseny i la riquesa de les dades contingudes en l'eina permeten l'expansió més enllà dels temes clau i, de fet, permeten aprofundir en tipus de resolució individuals i efectes paramètrics. El disseny basat en la web permet que s'integri fàcilment en els VLE moderns, el que permet als estudiants accedir a ell no només en el seu propi temps, sinó també quan volen revisar un tema en concret estan experimentat en pràctiques hospitalàries, per exemple.

 

Conclusió

L'estudi ha demostrat una evidència clara de l'efectivitat d'una intervenció estructurada recolzada en la simulació. L'ús del simulador CTSim va tenir un efecte demostrable en l'aprenentatge dels estudiants quan es va usar com un component d'aprenentatge actiu en l'ensenyament de TC.

Els autors també destaquen que es va utilitzar el codi central de l'simulador per desenvolupar aquesta mateixa eina per a altres modalitats com la radiologia digital i la ressonància magnètica com a recurs d'aprenentatge actiu.

 

Valoració Personal

A títol personal m'agradaria destacar que aquest projecte amb simulació s'hauria d'incorporar als mòduls d'ensenyament de TC ja existents per impulsar un aprenentatge i una comprensió més profunda a través de l'aprenentatge actiu. També crec que un suport amb aquests tipus d'eines pot ser de molta ajuda per als estudiants abans d'entrar a l'entorn de pràctiques ja que proporcionaria coneixements bàsics sobre TC el que augmentaria la seguretat i la confiança.

 

Nicolas Vega De Andrea
Hospital de Palamós. TSID

nvega@ssibe.cat  @Nicoradioblogrx

Noticias Relacionadas

Identificació i caracterització de pacients exposats a dosis de radiació associades a tomografia computaritzada superiors a 100 mSv en un entorn real.
Identificació i caracterització de pacients exposats a dosis de radiació associades a tomografia computaritzada superiors a 100 mSv en un entorn real.
Marc per a la qualitat assistencial i la pràctica basada en l'evidència als serveis de radiologia: un estudi regional sobre les percepcions dels radiògrafs.
Marc per a la qualitat assistencial i la pràctica basada en l'evidència als serveis de radiologia: un estudi regional sobre les percepcions dels radiògrafs.
Tomografia Computaritzada de cos sencer com a prova de primera línia en pacients amb símptomes neurològics i síndrome paraneoplàsic: Ho estem fent bé?
Tomografia Computaritzada de cos sencer com a prova de primera línia en pacients amb símptomes neurològics i síndrome paraneoplàsic: Ho estem fent bé?
Enquesta sobre protecció gonadal en radiografia digital.
Enquesta sobre protecció gonadal en radiografia digital.