La importància d'involucrar el pacient i escoltar les seves opinions per a la pràctica radiogràfica.

La importància d'involucrar el pacient i escoltar les seves opinions per a la pràctica radiogràfica.

08.05.2021

Article original: EFRS Statement on the Importance of Patient Engagement and the Patient Voice within Radiographic Practice (posicionamiento ratificado en la Reunión General Anual de la EFRS del 2020).

Enllaç

Societat: European Federation of Radiographer Societies (@EFRadiographerS)

Paraules clau: Atenció centrada en el pacient, radiografia, implicació del pacient

Abreviatures i acrònims utilitzats: patient-centered care, radiography, patient engagementatención centrada en el pacient (ACP), European Federation of Radiographer Societies (EFRS).

Línia editorial de el nombre

Aquesta publicació no s'ha inclòs, a dia d'avui, en cap revista de referència, es tracta d'un document públic de posicionament de la EFRS. Juntament amb aquest document, durant l'última reunió general anual de la federació, es va publicar també una guia sobre el paper de l'responsable de protecció radiològica amb perfil radiogràfic i un altre posicionament sobre l'auditoria clínica.

 

Motius per a la selecció

la EFRS aglutina el col·lectiu a nivell europeu i per tant és de crucial rellevància mantenir-se a la diana de les seves actualitzacions. Un document de posicionament marca una pauta que les associacions, societats, universitats, sindicats, i altres entitats que treballin pel bé del col·lectiu, haurien d'acompanyar. Aquest document és especial també perquè es tracta de la primera publicació de el nou grup de treball sobre atenció centrada en el pacient de la EFRS. Als integrants de l'Journal Club i les entitats que ens donen suport ens sembla per tant rellevant fer-nos ressò d'aquesta publicacions que considerem prioritàries.

 

Resum

Hi ha una relació clara entre la qualitat assistencial dels sistemes de salut i la inclusió de l'opinió dels pacients en els processos vinculats. Moltes organitzacions han inclòs aquest principi en el disseny dels seus plans.

En el dia a dia de la pràctica clínica, aquests principis es manifesten a l'aconseguir que els pacients estiguin adequadament informats dels procediments i a l'promoure que els radiógrafos siguin sensibles a les preferències dels pacients. La veu o opinió dels pacients ha de ser central en les institucions prestadores de serveis de salut, els centres formatius, els instituts d'innovació i qualsevol organisme o àmbit relacionat amb la professió. Quan ens referim a l'opinió dels pacients, hauríem d'incloure les preferències personals, les consideracions dels seus familiars i cuidadors. Està demostrat que quan el pacient participa activament en la presa de decisions relacionades amb el seu procés assistencial els resultats milloren, es comprometen més i segueixen amb més afecció seus tractaments.

La EFRS ha de ser exemplar en el compliment d'aquestes prioritats, pel que sembla clar que la veu i opinió dels pacients ha d'estar present en el seu pla estratègic. Segons una enquesta difosa durant 2020 entre les societats nacionals, el 35,7% de les entitats que van respondre van afirmar tenir inclosa d'alguna manera la veu / opinió dels pacients en les seves activitats. Això va suposar un augment significatiu a l'comparar-lo amb l'enquesta realitzada durant 2017, quan només el 16,1% va respondre afirmativament. Per la seva banda, les universitats englobades en l'ala educacional de l'EFRS, han indicat que el 31,6% inclou els pacients en els seus programes formatius per radiógrafos.

Com es pot donar cabuda a l'opinió dels pacients? Com es pot recopilar aquesta informació? En els models més antics es feia èmfasi a l'ús d'enquestes sobre la satisfacció de l'pacient, més recentment ha sorgit la necessitat d'objectivar l'experiència de l'pacient. Algunes de les iniciatives que permetrien recopilar aquesta informació serien:

  • Desenvolupar i utilitzar grups assessors de pacients.
  • Formar pacients i cuidadors sobre efectivitat en l'expressió escrita.
  • Animar i convidar els pacients a preguntar lliurement i fer arribar les seves opinions.
  • Incloure representants dels pacients en qualsevol projecte organitzacional adequat.
  • Tenir interlocutors i canals de comunicació adequats, fins i tot en xarxes socials.
  • Incloure els pacients en el procés de presa de decisions per promoure una cultura de compromís.

En l'àmbit de la formació dels radiógrafos també cal incloure als pacients, fer-ho resulta clarament beneficiós a l'accentuar la importància de desenvolupar l'ús de comunicació efectiva, la compassió, l'empatia i la presa de consciència per aprendre constantment. Alguns organismes reguladors, com el Consell de Professions Sanitàries de Regne Unit, han anat més enllà ordenant la inclusió dels pacients en tots els programes formatius de totes les professions sanitàries. En el cas de la formació dels radiógrafos, els pacients podrien participar en:

  • El procés de selecció i reclutament d'estudiants.
  • Participar en sessions formatives, per exemple compartint experiències personals.
  • Inclusió en pràctiques i tallers, fins i tot avaluant als estudiants en habilitats socials i comunicacionals.

A l'incloure als pacients en els programes formatius s'ha de considerar el finançament necessari, l'accessibilitat a grups vulnerables, el relacionamiento entre el cos docent i els pacients i l'evidència relativa a l'benefici de la seva inclusió. Els pacients participants haurien de també rebre pautes o formació perquè se sentin segurs del seu rol i funcions pel que fa als estudiants.

En l'àmbit de la innovació i recerca la participació dels pacients és fonamental. El sentit de la investigació ha d'estar alineat a les prioritats dels pacients, amb la qual cosa haurien de participar en el disseny dels projectes. Algunes recomanacions relatives a la inclusió dels pacients en iniciatives d'investigació:

  • Els investigadors han d'estar convençuts el valor de la inclusió dels pacients.
  • Els projectes han de ser dissenyats, desenvolupats i duts a terme en equip.
  • Seguir les guies nacionals i apegar-se a les bones pràctiques.
  • Admetre que hi ha una gran diversitat de perfils de pacients.
  • Compartir els resultats en un llenguatge comprensible
  • Incloure pacients en els projectes d'investigació i les publicacions
  • Les imatges utilitzades en projectes d'investigació han de seguir les guies i normativa sobre privacitat i protecció de dades. També s'ha de considerar la possibilitat de trobar troballes casuals i com procedir en aquests casos.
  • Incloure els pacients en la disseminació dels resultats mitjançant infografies o resums aptes per al públic general.

Per finalitzar, les veu, opinions, preferències, prioritats i objectius dels pacients no poden ser una cosa aliena a la nostra professió. Per contra han de formar part fonamental i prioritària de l'procés assistencial, l'etapa formativa i l'àmbit de recerca liderada pels radiógrafos. La EFRS convida a totes les societats, associacions, universitats i altres entitats formatives a accentuar la participació de l'pacient en el desenvolupament i execució dels plans d'acció.

 

Valoració Personal

Em sembla un document senzill, ben estructurat i que convida a l'acció. L'evidència darrere de les afirmacions és sòlida i s'hauria de traduir en iniciatives concretes per part de les nostres associacions, societats, sindicats etc. Els pacients són la nostra raó de ser, les seves prioritats són també les nostres.

 

Rodrigo García Gorga
Hospital Universitari Parc Taulí de Sabadell. TSIDMN

rgarcia@tauli.cat  @GorgaRodrigo

Noticias Relacionadas

CTsim: Canvi en la pràctica docent en radiografia amb simulació.
CTsim: Canvi en la pràctica docent en radiografia amb simulació.
Valor diagnòstic de PET-amiloide i PET-Tau: una comparació cara a cara.
Valor diagnòstic de PET-amiloide i PET-Tau: una comparació cara a cara.
Posicionament de la EFRS sobre auditoria clínica.
Posicionament de la EFRS sobre auditoria clínica.
Grans reptes per a la física mèdica en oncologia radioteràpica.
Grans reptes per a la física mèdica en oncologia radioteràpica.